1978: Föddes vid 13-tiden på Malmö Allmänna Sjukhus. Döptes i Bunkeflo kyrka den 26 november.
Jag åker skidor i Idre
1979: Åkte utomlands första gången, till mina föräldrars bekanta i Tyskland.
1984: Tog mina första svängar i slalombackarna i Idre, vilket blev en början till ett livslångt kärleksförhållande till skidåkningen. Började också dansa balett (kan man inte tro...) och spela fiol, vilket jag hatade mer än allt annat. Ändå dröjde det ändå sex år innan jag äntligen fick sluta.
1985: Började 1:an på Ängslättskolan i Bunkeflostrand. Var nästintill en mönsterelev förutom att jag ganska ofta kom för sent till lektionerna.
1987: Åkte skidor i Österrike första gången (men inte den sista) och började rida (nåt som går i släkten) på Malmö Ridklubb. Det är fortfarande en av mina favoritsysselsättningar även om jag slutade lektionsrida 1991. Nu sätter ekonomin stopp.
1991: Började högstadiet på Linnéskolan i Limhamn. Blev ett hysteriskt NKOTB-fan och såg deras konsert i Köpenhamn den 30 oktober..
1993: Tack vare att jag blev ett Arvingarna-fan fick jag fick tre nya kompisar, Katarina, Linda och Annika, vilka numera är mina bästa vänner.
1994: Gick ut grundskolan med 4,2 i betyg. Flög för första gången i mitt liv när jag åkte till Marmaris, Turkiet med en väninna och hennes familj. Började på Malmö Borgarskolas internationella ekonomiska program.
Jag på studentdagen 1997
1995: Flög för andra gången när jag åkte till Kreta på semester med en annan väninna och hennes familj. 14 april blev jag faster då Mathias föddes.
1996: Ett av mitt livs mest händelselösa år. Åkte skidor i Matrei, Österrike, för sista gången efter 10 år i rad.
1997: Praktiserade en månad på ett medicinstekniskt företag i Hechingen i sydvästra Tyskland och blev kollega med en gammal barndomsbekant jag inte sett på 16 år. Han hade vuxit upp och blivit en supersnygg svärmorsdröm. Tog studenten den 4 juni och hade ett långt sommarlov med bl.a. en resa till Stockholm. Började jobba som receptionist på ett kontorshotell för 14,24 kr i timmen (före skatt) och blev faster igen då Fredrik föddes den 29 augusti.
I november fick jag ÄNTLIGEN körkort, en vecka före mitt teoriprov gick ut! Samma månad gick jag en reseledarutbildning i Alperna och insåg att det yrket är alldeles för ansträngande... Testade istället livet som säsongare i S:t Anton. Men åkte hem efter 10 dagar, fick nog av hotellchefen och att bo ensam i ett stort hus på vischan... Den här julen var min värsta nånsin.
1998: Började jobba som kallskänka på hotell S:t Jörgen för samma usla praktiklön som sist. I samma veva, under OS i Nagano, tog mitt enorma hockeyintresse fart.
I juli åkte jag till Cypern med min kompis Katarina och smälte nästan bort i den extrema värmeböljan de råkade ha just den sommaren. På hösten började jag på Datorteket och fann en ny hobby: designa hemsidor.
Eftersom jag inte fick mycket ut av mitt liv som säsongare sist ville jag försöka igen, den här gången i Sverige. Sökte jobb i Åre och och fick det jag helst ville ha: arbeta med arrangemang (skidtävlingar, konferensjippon, femkamper etc) för skidskolan. På tre månader åkte jag upp och ned de 220 milen tur och retur. Denna jul var min näst sämsta nånsin.
1999: Kom hem från Åre i april och började jobba i butiken på Sibbarps camping i Limhamn. Där träffade jag min första pojkvän, men det varade inte så länge. Hade en härlig och solig sommar, och till hösten började jag läsa webdesign på NTI-skolan i Malmö.
2000: Avslutade webutbildningen och var ledig hela sommaren. På hösten gick ett arbetslöshetsprojekt där jag tvingades söka åtta jobb om dagen. Detta ledde till att jag fick jobb som brevbärare på Posten i Limhamn/Bunkeflo.
2001: Flyttade hemifrån i maj, tog över syrrans lilla tvåa i Slottstaden, och blev fast anställd på Posten. Reste mycket: Österrike med min kompis Mikael i januari, Sälen med Mikael och hans familj i februari, hälsade på Linda på Irland i juli och Mikael i Paris i september... Men jag kom billigt undan eftersom jag fick boendet och resan gratis på tre av dem.
2002: Åkte helt själv på skidresa till Livigno, Italien. Blev sambo januari-februari när min kompis Micke flyttade in medan han letade lägenhet.
Sökte in till en turismutbildning i Båstad och åkte till Wien (Europas härligaste stad!) för att plugga tyska hela juni (mest för att jag ville ut och resa). På helgerna besökte jag Salzburg, Budapest och Prag. Träffade massor av underbara människor från hela världen och hade mitt livs dittills bästa månad!
När jag inte kom in på turismutbildningen paniksökte jag in till några andra skolor och kom in på en i Tomelilla, en liten håla på Österlen. I augusti fick jag därmed snabbt ta tjänstledigt från Posten och börja plugga till turismkoordinator, vilket ledde till att jag fick pendla 16 mil varje dag..!
Blev faster för tredje gången när Josefin föddes den 29 september.

Wien, mina drömmars stad
2003: Fortsatte plugga och praktiserade på Lion Alpin i sex veckor, en av dem fick jag turen att spendera i Kitzbühel med guiderna. Praktik i backen är inte helt fel!
Under sommarpraktiken var jag på två olika hotell i USA, i Santa Monica och San Diego. När jag ändå var där passade jag på att resa runt till Las Vegas, Grand Canyon, Los Angeles, Tijuana, San Francisco samt highway 1, de två senare med en svensk kille jag hittade på Internet när jag letade efter en resepartner. Resan blev väldigt underlig, tragisk, spännande och rolig! Träffade återigen massor av underbara människor från hela världen. Läs om resan här! De sex återstående praktikveckorna var jag på Malmö Turistbyrå.
Åkte på klassresa till Prag i slutet på september och praktiserade på Ving i oktober-december.

Jag, Calvin och Marcus på Best Western
Mission Bay, San Diego
2004: Gjorde min sista praktik på en skidskola och ett pensionat i Saalbach, Österrike. Bodde i ett stort hus med 20 superroliga och härliga skidlärare från hela Europa. Ännu en gång träffade jag massor av underbara människor som jag aldrig kommer glömma! Åkte också till Innsbruck och träffade Jürgen, en österrikisk vän.
Tog examen i slutet av mars och var direkt tillbaka på Posten. I juli jobbade jag som internationell kursledare för STS Språkresor i Salzburg. Jag åkte hem en dag och åkte sen till Australien med ett Working Holiday-visum. Reste till Singapore och genom Northern Territory, Queensland och New South Wales. Stannade och jobbade i Surfers Paradise och Sydney. Hade en fantastisk tid och träffade många härliga människor, inklusive min nya kompis Linda från Malmö och min australiensiske pojkvän Donny. som jag blev ihop med i september. Men det kändes konstigt att fira jul och nyår i 40 graders värme...

Jag och Linda i The Whitsundays, Australien
2005: Min Jorden runt-resa fullbordades efter besök i Nya Zeeland, Victoria, South och Western Australia, Fiji, Hawaii, nordöstra USA och östra Canada. Innan jag lämnade Australien jobbade jag ett par månader i Melbourne. Läs mer om min resa på www.worldofmarie.com/jordenrunt!
När jag kom hem åkte jag nästan direkt till Torquay i England för att återigen jobba som ledare för STS Språkresor. Därefter var jag tyvärr tillbaka på Posten medan jag sökte nya jobb. Den 27 september blev jag moster när Jonatan föddes.
I oktober flyttade Donny till Sverige och vi blev sambo i min lilla lägenhet.

Donny och jag med våra flaggor i Sydney
2006: I januari åkte jag och Donny till Österrike och han åkte skidor första gången. Började läsa italienska på Komvux. Det här blev året med vintern som aldrig ville ta slut och jag sa till mig själv att i oktober ska jag sluta på Posten vare sig jag har nytt jobb eller inte.
I maj åkte jag till Italien i 2,5 veckor. Reste runt och besökte Rom, Toscana, Verona och Venedig.
När sommaren äntligen kom lyckades jag snabbt och väldigt enkelt äntligen hitta nytt jobb, dock bara halvtid. Jag sa snabbt upp mig och började på min semester jobba på Köpenhamns flygplats med att checka in och boarda passagerare.
2007: Jag och Donny gjorde en impulsresa till Karibien var vi reste runt på fem olika öar (Barbados, Grenada, Aruba and Curacao) under 17 dagar i januari-februari.
Vi hade växt ur min lilla tvåa och försökte byta till en annan hyreslägenhet, men det verkade omöjligt och vi började titta på bostadsrätter. Insåg att Slottstaden tyvärr var för dyrt och började titta efter lägenhet på Lindeborg (nära Öresundståget) och efter fem visningar i området och en lång budgivning blev en tvåa på 62 kvadrat på sjunde våningen med underbar utsikt min för 970 000 kr. Vi flyttade in i augusti. I september åkte vi på en rundresa till Zürich, Lago di Como, Lago Maggiore, Neapel, Capri och Amalfikusten i Italien. Ägnade hösten till att måla och tapetsera i lägenheten.

Barbados 2007
2008: Jag och Donny började även detta år med att resa till Karibien, den här gången besökte vi Antigua, Anguilla, St Martin, St Barthelémy och Jungfruöarna. I juli gick Nordic Aero tyvärr i konkurs och jag blev förflyttad till ett annat handlingsbolag på samma flygplats. I augusti-september åkte jag och Donny till Italienska och Franska Rivieran på semester i två veckor. Ännu en härlig resa som dock innehåll ett akut sjukhusbesök då jag blev stucken av en sjöborre och fick foten infekterad.
I oktober blev Donny påkörd av en bil med bruten nacke, vätskefyllt knä, stort jack i huvudet och en kvaddad cykel som följd.
2009: Jag och Donny åkte på skidsemester till Sölden, Österrike, i januari. Vi separerade strax efter. I april träffade jag min nya pojkvän Andreas. Samma månad åkte jag på en kortsemester till Paris. Under sommaren var vi bl.a. uppe i Stockholm och hälsade på Andreas släkt. I november åkte vi på en weekend i Barcelona. I december åkte jag och morsan på en rundresa i Florida och avslutade med en kryssning till Bahamas.
Vårt hus i Bunkeflostrand
2010: Jag och Andreas började leta efter hus i februari. I maj åkte vi på en 2-veckorssemester till Seychellerna och spenderade en natt på lyxhotell i Dubai på vägen hem. I Bunkeflostrand i augusti hittade vi äntligen vårt hus, en 2-plansvilla från 2006 som vi efter budgivning fick betala 4 075 000 kr för. Vi flyttade in i december mitt i värsta snökaoset och jag köpte min mors bil, en Skoda Octavia.
2011: Under året tapetserade vi om lite i huset. Åkte till Florida två veckor i mars-april. Fick en Gotlandsresa i födelsedagspresent av Andreas så vi spenderade fyra dagar där i augusti. I september tog vi en minisemester till Lissabon. Sålde min kära gamla Ford till Donny den 23 december.
2012: Vi åkte på skidsemester till Schladming i Österrike i januari. I maj-juni reste vi runt i Kroatien i 10 dagar och i slutet av september tog vi en restresa till Mallorca. Tapetserade och målade lite till i huset och gjorde även om lite i rabatterna.
2013: Jag gav en miniresa till Budapest till Andreas i julklapp och vi åkte dit i april. Tre veckor senare gjorde vi en rundresa i Andalusien, Spanien (eftersom vi fått Norwegianbiljetter i julklapp på jobbet). I augusti reste vi till Australien (Darwin, Cairns, Brisbane, Gold Coast och Sydney) och var borta i 3,5 veckor. På vägen dit hade vi en stopover i Singapore och där förlovade vi oss. Under hösten och vintern planerade vi bröllopet.
Vårt bröllop 2014
2014: Jag och Andreas åkte på skidsemester till Zermatt, Schweiz i februari-mars. Bröllopsplanerna fortsatte och den 29 maj gifte vi oss på Kronovalls slott på Österlen. I slutet av juni åkte vi en kortvecka till Santorini, Grekland och i augusti 10 dagar till Istrien, Kroatien. Semestern i juli bjöd på fantastiskt väder och vi spenderade några dagar i Göteborg med utflykt till bl.a. Marstrand.
2015: Åkte på bröllopsresa till Maldiverna och Dubai i februari. I mars åkte vi till Göteborg för att gå på TUR-mässan. I maj åkte vi på en weekend till Edinburgh med Andreas mamma (födelsedagspresent till henne) och veckan efter åkte jag och Andreas på en spontanresa till Gdansk, Polen. Jag hade problem med diskbråck hela sommaren, men fick hjälp i augusti. I september åkte vi på charter en vecka till underbara Menorca, Spanien, och så utnyttjade vi en bröllopspresent och testade hanggliding på Österlen.
2016: Åkte på skidresa till Ischgl, Österrike, med Andreas i januari. I februari åkte jag och Katarina till Marrakech, Marocko, i fem dagar, och i april åkte jag och Linda och hälsade på vår kompis Mikael i Stockholm. I juni åkte jag och Andreas på en långweekend till Tallinn, Estland, och i september åkte vi till New York, USA, i nästan en vecka.
I november/december korsade vi Atlanten igen, då till Cancun för en 2,5 veckas mindre rundresa längs Riviera Maya, Mexico.